Před rokem jsem tu psala článek o tom, jak jsem si koupila lístky
na koncert u společnosti Viagogo a na poplatcích za platbu mě stáhli asi tak o
1800. Vstupenky měly stát kolem 2000, z účtu se mi strhlo 3800. Bohužel až
příliš pozdě jsem se začetla do recenzí výše zmíněné společnosti, které byly
vesměs špatné. Popisovaly případy podobné tomu mému a také, že poplatky
vystoupaly až do výše 10 000 korun. Nebo ti lidé přišli, či jeli do
zahraničí na koncert a u vstupu zjistili, že vstupenky jsou duplicitní a ti
další majitelé už jsou uvnitř, tudíž jsou neplatné. Snažila jsem se platbu
stornovat, ještě dřív, než se peníze z účtu odečetly, ale neúspěšně. Reklamovala
jsem platbu u své banky s tím, že cena která byla zobrazena na monitoru,
se lišila od částky, která mi byla následně, bez autorizační SMS stržena z účtu.
Jak to celé dopadlo?
No, špatně. Asi taky proto mi trvalo tak dlouho napsat tohle
pokračování, protože mě vždycky rozčílí, jen na to pomyslím.
S bankou jsme si vyměnili několik mailů, s tím, že
odpověď přišla pokaždé od někoho jiného. Asi čím otravnější klient, tím
drsnější pracovník reklamací ho vyfasuje. No, to je jen domněnka.
Zkrátka mi napsali, že provozovatel Viagogo je seriózní. Že
přijímají spoustu plateb za jejich vstupenky a stížností přichází minimum. Proč
že jsou na internetu špatné recenze? Ty prý píšou zmatení a nepozorní lidé,
kteří se špatně podívají a finální částky si nevšimnou. Protože ona na monitoru
je, milá zlatá. Je tam. Zkuste si udělat testovací nákup a uvidíte.
Byla jsem vytočená doběla. Ten pan bankovní zaměstnanec mi tady
vykládá, že desítky okradených lidí jsou jen nějaká banda zmatkářů, nakupujících
na internetu nejspíš poprvé v životě.
Nakonec jsem to zkusila. S bušícím srdcem jsem zkusila
udělat testovací nákup. Částka se zobrazuje v levém horním rohu. Pod ní je
uvedena tato věta:
Doručovací poplatek se vypočte po výběru preferovaného způsobu doručení
a umístění (pokud je to relevantní) později v procesu platby
Napadlo by Vás, že doručovací poplatek může vyšplhat na
1800? Když si navíc myslíte, že vám vstupenky přijdou mejlem? Mě ne. Žádnou
kulišárnu jsem nepředpokládala a v normálních e-shopech konečnou částku
normálně vidíte. Jsem na to tak zvyklá. Naivka no. Ještěže mě tady poučili.
Tohle totiž není normálné e-shop, ale internetová burza. A ta si s cenama může
zacházet po svém.
Zkrátka teď ještě vidíte svou známou částku v levém horním
rohu a věříte, že je vše v cajku. A pak zadáte, že chcete platit kartou. Vyskočí
tabulička pro zadání platebních údajů. Celá obrazovka se Vám posune o kousek dolů
(bez ohledu na velikost monitoru). Čehož si možná nevšimnete. Nevšimla jsem si
toho. Když si toho všimnete a vyrolujete zpět nahoru, abyste zkontrolovali
částku, zjistíte, že je přes ní vyskakovací okno. Když ho zavřete, uvidíte, že
teď je částka opravdu jiná! Vyšší. O hodně. Poplatek za doručení, jak to
nazývají, může dosáhnout několik tisíc.
Když si toho nevšimnete a zadáte platební údaje, objeví se
informace, že vám to strhává z vašeho účtu částku o výši vašeho měsíčního
platu, pak na chvíli omdlíte a poté v panice voláte do banky, ať to
zastavěj. Ptáte se, proč nepřišla autorizační SMS k potvrzení platby a oni
vám sdělí, že autorizační SMS používají seriózní prodejci, ale povinné to není.
Je na vás, aby jste si před platbou ověřili, jestli prodejce podporuje
autorizační SMS. Což mě poněkud překvapilo, protože jsem si myslela, že to je
služba banky. No, tak není.
Co mě ale znechutilo je fakt, že se o téhle firmě a její
praktice v bance ví, považuje se to za seriózní v pohodě jednání a z klienta,
kterej na to skočí ještě udělá blbce. Jo, jsou to moje peníze a musím být
pozornější. Jo, formálně je všechno v pořádku, v souladu se zákonem. Změnila
jsem banku. Některé banky posílají informace o podobných stránkách, když se
množí stížnosti a žádosti o reklamace a varují klienty. Není to jejich povinnost.
Za svoje nákupy na netu si zodpovídá každej sám. A zadáním platebních údajů
souhlasíte s platbou. Na to se reklamace nevztahuje.
Kontaktovala jsem ČOI. Odpověděli, že o tom všem vědí, ale sídlo firmy je v zahraničí, kam jejich kompetence nesahá. Uložili Viagogo i pokutu, ale bez reakce. Psala jsem, kam se dalo a četla desítky článků na netu. Dokonce Google prý rozvázal smlouvu na inzerci s Viagogo, protože jednají neseriózně. Přesto, když hledám lístky, Viagogo vyskočí na stránce jako první. Najednou jsem měla pocit, že o tom snad každej ví, ale dělat se nedá nic.
Pak mi přišel mejl, že mé vstupenky mi přijdou POŠTOU týden
před akcí, ať si koncert užiju. A jestli je nechci, můžu je nabídnout k prodeji
přes burzu Viagogo dalšímu chudákovi, kterej na to skočí. Cenu můžu dát jakou chci a konečná cena bude, jakou chtěj oni. Takže jsem zaplatila
3800, v ruce jsem žádné vstupenky neměla a ve hře byla možnost, že až
dorazím na koncert, nedostanu se dovnitř. Anebo Pošta zásilku ztratí, nedoručí
včas a podobně, což by taky nebylo poprvé v historii, že...
Závěr?
Vstupenky přišly mejlem. Nestáhla jsem je. Za další 2000
jsem si koupila dva platný lístky u jiný společnosti a o celkem 6000 lehčí jsem
si koncík užila.
Kapela Wardruna. Bylo to nádherný.
PS: včera jsem se mrkla na stránky Vaše stížnosti, které provozuje dTest. Pořád to jede. Rok za rokem. Lidi pořád skáčou na nabídky Viagogo, nic se nezměnilo.